Een land met een indrukwekkend verleden... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Kim Honcoop - WaarBenJij.nu Een land met een indrukwekkend verleden... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Kim Honcoop - WaarBenJij.nu

Een land met een indrukwekkend verleden...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

15 Augustus 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

En daar zijn we weer! Inmiddels weer een grens verder, want we zijn eindelijk in Cambodja aangekomen.

Vanuit Saigon hebben we 's ochtends de bus gepakt naar Phnom Penh (hoofdstad van Cambodja). In de middag kwamen we aan en hebben we een leuk guesthouse gevonden in het centrum. 's Avonds wilde we ergens gaan eten, maar daar stak het weer een stokje voor. Regen kwam met bakken uit de lucht en in no time stond de gehele straat blank... Stoep of straat was niet te onderscheiden en het water kwam echt tot onderaan je knieen. Aangezien we toch al niet super honger hadden, hebben we maar chips gekocht en heerlijk op bed gedineerd ;-)

De volgende ochtend zijn we met een tuktuk op pad gegaan om wat bezienswaardigheden te gaan bekijken. We begonnen bij de shooting range, waar Paul zich heel even ontzettend mannelijk en stoer mocht voelen, omdat hij 25 kogels met een AK47 mocht schieten. Je kunt hier werkelijk met alles schieten (zelfs granaten) zolang je maar betaalt. Ik vond het ook zeker wel stoer, maar het geweer alleen al was voor mij te zwaar om te tillen. En ach... iemand moet er een foto en filmpje van maken!
Na het schieten gingen we door naar de Killing Fields, wat het vernietigingskamp is van de Rode Khmer tussen 1975 en 1979. Minstens 17.000 mensen zijn hier vermoord en in massagraven "begraven". Van de 129 massagraven zijn er 43 geopend en de stoffelijke resten hiervan worden tegenwoordig in een herdenkingstoren ondergebacht midden op het terrein. Duizenden schedels kijken je hier aan en terwijl je rondloopt zie je hier en daar nog kleren uit de grond steken, kippenvel!

Na deze ervaring zijn we door gegaan naar het Tuol-Sleng Genocide Museum. Dit was vroeger een school, maar is in 1975 door de Rode Khmer ingenomen en werd toen gebruikt als een gevangenis. In deze gevangenis werden ruim 20.000 mensen (mannen, vrouwen en kinderen) gemarteld en vermoord, wat ontzettend doet denken aan de praktijken in de vernietigingskampen van de nazi's. We konden hier vrij rondlopen door de gevangeniscellen en alle martelwerktuigen bekijken.
Van iedereen die hier binnen werd gebracht werd een foto gemaakt en al die foto's hangen door de gehele gevangenis heen. Al die blikken van die hulpeloze mensen, zo bang en alleen... De schedels uit het vernietigingskamp kregen voor ons een gezicht. Verschrikkelijk!

Na deze indrukwekkende ochtend zijn we 's middags gaan lunchen bij een restaurantje waar straatkinderen een kans krijgen om te leren koken en bedienen, een mooi initiatef en heerlijk eten! Hierna hebben we nog wat rondgekeken, maar ook nu regende het weer...

's Avonds hebben we om 23.30u de nachtbus gepakt naar Siem Reap. Paul en ik konden beide onze benen niet kwijt, maar uiteindelijk hebben we toch hier en daar nog wat geslapen. Om 6u vanochtend kwamen we aan in Siem Reap en zijn we eerst naar een guesthouse gegaan om daar te ontbijten en een kamer te boeken. Met een tuktuk zijn we toen richting de tempels van Ankor gereden (wat wordt beschouwd als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld). Het gebied waar alle bouwwerken op staan is zo groot dat je er minimaal 2 dagen voor uit moet trekken. Het ligt eigenlijk midden in de jungle wat het nog specialer maakt.
Vandaag hebben we in de hitte 4 tempels bezocht. Allemaal machtig mooi en ook zo verschillend! Het is echt ongelooflijk dat deze bouwwerken er sinds 1113-1145 staan en nog zo goed bewaard zijn gebleven . Morgen gaan we op pad voor een aantal andere tempels en willen we de zonsopgang zien, dus om half 5 gaan wij uit de veren (heerlijk he vakantie ;-) )

Dinsdag vertrekken we naar Bangkok om daar onze laatste dagen te besteden. We zijn hier al vaker geweest, maar toch staan er nog een aantal dingen op ons lijstje. Zo willen we graag de gevangenis bezoeken en met gevangenen daar praten (er zitten momenteel 2 Nederlanders). En natuurlijk even relaxen in een mooi hotel met zwembad! We hebben gekeken om af te sluiten aan het strand, maar dat is reistechnisch niet handig en kost teveel tijd en geld.
Benji zien we eerdaags ook weer, maar weten nog niet precies hoe, wat en waar. Hij heeft het in ieder geval super naar z'n zin en maakt geweldige dingen mee smste hij.

Nou weer een heel verhaal! Foto's volgen snel, maar dat is Paul z'n pakkie aan en die ligt al lekker te slapen...

Ik ga ook m'n mandje in! XxX van ons

• 15 Augustus 2010 - 14:05

Kees:

Hoi luitjes.
    Weer veel interessante plaatsen bezocht en indrukken opgedaan. Denken jullie er wel aan dat je vacantie hebt, want jullie trekken zo snel van hot naar her dat ik het bijna niet kan volgen. Een bezoekje aan de gevangenis is mooi zolang het maar een bezoekje blijft he. Doe maar voorzichtig he Kim. Jammer dat we de verhalen van Benji niet kunnen volgen op de motor in Vietnam. Ben benieuwd naar de indrukwekkende foto's die jullie gemaakt hebben deze keer.
    Groetjes Kees & Jeanne.

• 15 Augustus 2010 - 14:52

Tante Ineke:

Hey moppies, nou wat 'n verhaal weer.Ik had zo iets van jakkie.Cambodja lijkt nou niet zo'n vacantie-land.Maar het heeft wel 'n aantal byzondere dingen.Tja,enge dingen vergeten we maar liever. Dromen jullie er niet van?Jammer dat er niks bij de foto's staat ,Paul,Ja ik ben niet zo snugger he. Nou de laatste dagen komen eraan. Neem ook wat rust he!!groetjes en kus.

• 15 Augustus 2010 - 16:37

Ton:

Wat hebben julie weer veel indrukken opgedaan zeg. Het lijkt me verschrikkelijk interessant, maar ook indrukwekkend om dat allemaal te zien. Er zijn daar verschrikkelijke dingen gebeurd en omdat van zo dichtbij te zien zal heel indrukwekkend zijn. Ik ben ook heel benieuwd hoe benji het heeft gehad en hoor graag wat hij heeft ervaren. Dat zal thuis dan wel komen denk ik. Ik sluit me aan bij diegene die zeggen''rust ook een beetje uit'' Je moet wel zorgen dat je wat uitgerust terug naar huis komt he want je moet er weer een heel jaar tegenaan. Geniet nog even verder, en tot over een klein weekje weer.........
    Groetjes en een dikke kus
    Ton

• 16 Augustus 2010 - 22:30

Marcel Van Etten:

Beste Paul (en de rest),

Ik lees jullie reisverslagen met veel belangstelling. Heel wat anders dan onze vakantie in Frankrijk!! Ook hele mooie foto's gezien. Nog hele avontuurlijke dagen toegewenst en behouden terugreis.

m.v.gr. Marcel van Etten

• 17 Augustus 2010 - 14:16

Joep:

hee maatjes,
    inderdaad echt heel drukwekkend allemaal! De foto's zal ik thuis wel zien want die krijg ik niet goed geopend hier aan boord. Ben er wel een beetje jaloers op moet ik zeggen. Geniet er nog van die laatste dagen en tot over een paar weken weer:) groetjes uit irak.

• 18 Augustus 2010 - 13:35

Ton:

He Paulus,
    Ja de reis zit er bijna op en je hebt weer veel mooie foto's gemaakt die we vast allemaal nog gaan zien. Enkele hebben we nu al gezien die je als bijlage van de geweldig leuke verslagen van Kim had gestuurd. Ik moet je even zeggen dat er HELE MOOIE foto's bij zitten. Je zou altijd nog kunnen overwegen om dit als beroep te gaan doen ?? (geintje) maar echt wel mooie foto's. Mazzel en tot zondag....
    Ton