VIP bus (Very Instable Parts) - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Kim Honcoop - WaarBenJij.nu VIP bus (Very Instable Parts) - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Kim Honcoop - WaarBenJij.nu

VIP bus (Very Instable Parts)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

31 Juli 2010 | Laos, Vangviang

En daar zijn we weer!
Inmiddels zitten we in een ander stadje in Laos, namelijk Vang Vieng. Hoe we hier gekomen zijn is een verhaal apart....Maar dat straks!

Onze 2e dag in Luang Prabang zijn we om half 6 's ochtends opgestaan om wat liefdadigheidswerk te verrichten. Iedere dag lopen alle monniken 's ochtends om half 6 door de hoofdstraat om daar van lokale bewoners, maar ook toeristen, eten te krijgen. Je gaat aan de kant zitten met wat koekjes, fruit en rijst en deelt dat uit aan de monniken. Een soort van grote McDrive ;-) Op zich wel leuk en bijzonder om een keer te doen!
Daarna hebben we ontbeten en werden we opgehaald voor onze trekking. Eerst een stukje rijden om dan vervolgens bij een dorpje in de bergen te gaan lopen. In dit dorpje leven families van een stam samen in hutten. Iedereen helpt elkaar en er zijn vooral veel kinderen die met elkaar spelen. Paul moest er zo nodig weer twee aan het huilen krijgen ;-)

Vervolgens zijn we 3uur de jungle in gegaan en het was prachtig! Echt ontzettend mooie natuur.... De dagen ervoor had het best wel wat geregend dus hier en daar (zeg maar bijna overal) was het erg glibberig. Het leek wel schaatsen in de modder!
Na 3uur lopen kregen we een lokale lunch en hebben we nog een grot bekeken om vervolgens naar een waterval te lopen. Deze was echt super mooi om te zien, vooral omdat we helemaal tot boven op de waterval konden komen. De mannen hebben beneden nog even een frisse duik genomen en toen was het weer tijd om terug te gaan.
Voldaan terug aangekomen bij ons guesthouse hebben we even gedoucht en werden we opgehaald voor de nachtbus naar Vang Vieng.

Tsja.. en dan de nachtbus :
In de nachtbus hadden we allemaal een plekje gekregen. Op zich prima voor de komende 7uur dachten we…. Echter het eerste half uur leek het wel een Finse sauna, waarbij de ventilatoren op windkracht 0.001 bliezen. Eenmaal onderweg zaten we al snel in de bergen. Mijn (Kim) stoel was lam, waardoor ik alleen in een ligstand kon zitten. Mijn achterbuurvrouw vond dit niet bepaald prettig en vroeg om een andere stoel. De “technische dienst” (2 mannekes met een dopsleutel) probeerde de stoel te repareren, maar helaas… NO WORK. Even later stopte we om de daltons binnen te laten. Deze 4 kleine Laotiaanse ventjes stapten met hun eigen plastic krukje de bus in en vonden een mooi plaatsje in het middenpad. Waarom moeilijk doen om een stoel??
De busreis ging verder en werd steeds spannender….
De wegen waren erg glad door modderstromen van de afgelopen dagen. Daarbij liep de weg continu door de bergen, waardoor je altijd een diepe afgrond pal naast je had. De weg bestond uit haarspeldbochten en dat beviel niet iedere passagier ;-)
Na 3 uurtjes op weg stopten we plotseling en wat bleek….. een file! Een hele rij met achterlichten die allemaal stil stonden, zowel bergop- als bergafwaarts. Nou dan maar ff wachten!
De deuren gingen open en de warmte en de muggen vonden hun weg naar binnen toe, fijn! Na 1,5uur konden we toch verder. Een van de eerstvolgende bochten had de bus iets te weinig grip, waardoor we zo’n 2 meter richting de afgrond gleden…. Met een bus van 10 ton, best spannend dus. Maar Michael Schumacher bestuurde onze bus, dus no problem!
De reis verder verliep prima op de dichte mist (!), regen en haarspeldbochten na. Om 4u ‘s nachts kwamen we aan in Vang Vieng waar welgeteld 1 tuk tuk stond. Wij daarin en op naar het volgende guesthouse!

Nu zitten we hier en hebben net tickets naar Vietnam geregeld voor a.s. maandagmiddag. Morgen gaan we hier kayakken en tuben. Tuben wil hier zeggen op tractorbinnenbanden door de bruine rivier drijven via allerlei barretjes. We zijn benieuwd!

We hebben een aantal foto’s met moeite kunnen plaatsen… We hopen dat ze voor jullie duidelijk zijn!

Mazzel XxX, the globetrotters!

• 31 Juli 2010 - 08:06

Kees:

Hoi allemaal
    Ik lees wel dat jullie weer het eea hebben meegemaakt. Je moet wel een beetje geluk hebben om daar veilig van de ene naar de andere plek te kunnen komen. Maar jullie kunnen in ieder geval verder reizen in goede gezondheid. Foto's zijn goed en mooi. Op naar Vietnam dan maar. Kijk goed uit en veel plezier daar.
    Groetjes Kees

• 31 Juli 2010 - 08:23

Ome Fer Tante Jo:

Hoi allemaal
    Nou jullie maken nogal wat mee Kijk maar goed uit.En paul moest je weer die kinderen aan het huilen brengen.Nou de foto's zijn prachtig en nu op naar Vietnam geniet er maar van en zeker veel foto's maken.
    veel plezier daar en een dikke knuffel.

• 31 Juli 2010 - 08:35

Tante Ineke:

Hallo allemaal, ik heb jullie verslag met 'n lach , afschuw, verbazing,en ook vol bewondering gelezen. Jullie maken wel van alles mee, van leuk tot spannend toe. Jullie hebben wel 'n goeie bescherm engel bij. Wat 'n prachtige foto's.
    Ik ben nu al benieuwd hoe jullie vietnam gaan vinden.xxxxxx

• 31 Juli 2010 - 10:53

Mama En Ton:

In 1 woord geweldig wat een mooie foto's,en wat een leuk verslag weer.
    Hoe jullie dingen zien,doen en ondernemen,wij vinden het geweldig.Wie het verslag heeft geschreven weten we niet maar het is net of we het echt meebeleven. Toppie hoor.Nou nog veel veilige vakantieuren en tot horens weer. dikke knuffel en kusjes.

• 31 Juli 2010 - 11:23

Annelies:

ai, dat klinkt heeeeeel erg avontuurlijk! Ik ben er wel van overtuigd dat het een enorme ervaring is en dat je dat toch mag mee maken. Pas wel goed op julliezelf hè!!! en let erop dat de harde schijf in je bovenkamer niet té vol raakt. ha ha ha, nog heel veel mooie dagen toegewenst, Ik hou het voorlopig wel bij Frankrijk. Liefs, Annelies

• 01 Augustus 2010 - 08:34

Kim:

Na de vakantie begin ik maar eens met het schrijven van boeken ;-) Leuk al die reacties!

• 01 Augustus 2010 - 13:44

Siga:

Kim, boeken schrijven is extra ;) Wie brengt er anders onze kinderen te wereld:P hehe
    Maar leuke foto's! en heel leuk verslag..
    Kan al helemaal voor me zien hoe jullie in die bus hebben gezeten!!

Dikke Kus

• 02 Augustus 2010 - 06:56

Tope:

Hey luitjes,

Erg leuk om jullie verslagen te lezen en nu weer wat fotookes te zien! Groetjes, Tope

• 02 Augustus 2010 - 10:14

Sanne:

Wat een spannende verhalen, je kunt niet zeggen dat jullie een saaie hebben! :)

bedankt voor de foto's, erg leuk! Dat komt zeker goed voor het magazine Paul!

Nog veel plezier daar!

Lili:

nice pics!

• 03 Augustus 2010 - 10:11

Tante Ineke:

Hey Kim bedankt voor je sms-je.'t was nog tevroeg om te antwoorden. Ik ben wel blij om dat van je te horen.xxxxxxx